Search
Close this search box.

Z hlavní účetní provozní ředitelkou

Když se kolegové dozvěděli, že budu mít rozhovor se současnou provozní ředitelkou Olgou Maleckou, začali být zvědaví. O Olze věděli, že pochází z Ukrajiny, ale co ji přivedlo do Čech, bylo zahaleno tajemstvím.

Ahoj Olgo, děkuji, že sis našla čas pro Poznej OKIN FACILITY. A zeptám se hned na to, co mě zajímá asi ze všeho nejvíc. Co tě vlastně přivedlo do oblasti facility managementu?

1. července jsem slavila výročí 13 let v OKINu. Byla to náhoda, kontaktovala mě personalistka z OKINu, pak jsem měla několik pohovoru a poté jsem byla přijata. Nevybrala jsem si facility oblast záměrně. Na Ukrajině jsem do OKINu nastupovala na pozici hlavní účetní. Pro hlavní účetní nehraje až takovou roli, jestli je to facility společnost, výroba, nebo cokoliv jiného.

Pak se mi nabízí hned další otázka. Jak se, Olgo, stane z hlavní účetní ředitelka ukrajinské pobočky OKINu?

Ze začátku jsem pracovala jako hlavní účetní. Zpočátku jsem se soustředila čistě na finanční práci, postupně jsem se ale zapojovala do dalších a dalších procesů. Naším prvním klientem byl tabákový koncern. Měla jsem na starosti analýzy, reporty, vyhodnocovala jsem situaci na základě dat a komunikovala s klientem. Později jsem se účastnila všech schůzek, auditů a kontrol kvality poskytovaní služeb.

Ředitelé v OKINu se měnili, první 3-4 roky jimi byli Češi, no a poté jsem dostala příležitost vést ukrajinskou pobočku. Myslím, že to bylo také tím, že když měl někdo jít ke klientovi, tak jsem šla já, protože jsem znala smlouvu, jak funguje provoz, detaily poskytované služby a výborně se orientovala v číslech.

Co dalšího přispělo k tomu, že ses tak vypracovala? Dokážeš to pojmenovat?

Nikdy jsem nebyla lhostejná k práci a když jsem viděla problém, tak jsem ho šla nebo pomáhala řešit, protože u každé práce je klíčová znalost, důslednost a logika. Musíme prostě přesně vědět co děláme a proč, a dotáhnout to do konce. Byla jsem také vždycky zvědavá, jak ten problém lze vyřešit. Navíc mám velmi ráda výrobu, jakoukoliv. Ať už se jedná o výrobu čokolády, koupelen, nebo autodílů či nápojů. Líbí se mi na tom ten proces, jak je všechno nastavené a jak to funguje na základě naprosté přesnosti.

Olgo, mluvíš perfektně česky. Uměla si česky již dříve, nebo Tě k češtině přivedl až OKIN?

Nepřivedl mě k češtině OKIN, s Českem a Prahou jsem měla a mám nejen pracovní, ale také i osobní vztah. S výukou češtiny jsem začala již před 15 lety. Vždycky jsem se chtěla češtinu naučit a chápat ji.

Vnímala si to jako usnadnění komunikaci s mateřskou společností v ČR?

Rozhodně, to mi ze začátku hodně pomáhalo. Ale ještě před OKINem jsem chtěla češtinu umět, vždycky se mi čeština líbila. Aniž bych tušila, že budu jednou pracovat v české firmě.

Co Tě na pozici ředitelky ukrajinské pobočky bavilo nejvíce?

Vedení týmu k dosažení cílů. Společně s týmem rozvíjet pobočku, společně dosahovat výborných výsledků, a ve výsledku přetvořit ukrajinskou pobočku na úspěšnou a ziskovou společnost. Taky mě vždycky moc bavilo řídit lidi. Dělám to ráda a na Ukrajině jsem vybudovala výborný tým lidí. Teď mám novou výzvu, protože jsem dostala na starosti rumunskou pobočku. Na vedení lidí mě baví to, že jim zadávám směr a pak vidím výsledek, mohu jim pomoci naučit se nové věci, vidět, jak ti lidé profesně rostou a jak svou práci stále lépe zvládají. Vidět výsledek je pro mě největší přínos. Práci s lidmi si užívám.

Olga Malecka

Vím, že ukrajinská pobočka nabízí také služby, které jsou svým způsobem unikátní. Jaké jsou ty nejzajímavější?

Nejzajímavější a také jednou z největších je poskytování sezónních prací spojených se zemědělstvím a údržbou zemědělského zařízení. Např. kombajny, traktory a logistika. Stroje jsou ve vlastnictví klienta, stejně tak pole. Náš tým zařizuje vše, co se týká údržby, aby technika fungovala, stroje měly naftu a náhradní díly. Klient má půdu, v tomto případě kukuřici (výrobce kukuřičných semínek), vše ostatní jako lidské zdroje a údržbu zařízení zajišťuje OKIN. Tuto službu sice aktuálně poskytujeme jen na Ukrajině, ale snažíme se ji rozvíjet i v jiných zemích, protože na Ukrajině jsme v tomto úspěšní již 2 roky. 

Pojďme se ale vrátit k tvé roli na Ukrajině, a hlavně k tvému přesunu do ČR. Co Tě k tomu vedlo?

Vždycky jsem zůstávala na stejné pozici 3 až 5 let. Pak už se chci rozvíjet dál, získávat další dovednosti v rámci stejné společnosti. Za 3-5 let už člověk zná dobře svoji práci a má méně výzev. Takže když jsem nastavila ukrajinskou pobočku, aby vše perfektně fungovalo a výsledek byl dosažen, chtěla jsem jít dál. No a stejně tak přišla i nabídka na pozici ředitelky provozu pro všechny pobočky OKINu, která byla v ČR.

V ČR si již zůstala a nyní Ti k tvé roli přibyla ještě pozice ředitelky rumunské pobočky.

Ano, Rumunsko je další výzva. Nepochybuji, že za pár let z toho bude silná pobočka, protože má velký potenciál a skvělý tým šikovných lidi.

Nedá mi to se nezeptat. Jaké máš tipy na zvládání stresu? Protože věřím, že někdy to může být velmi náročné.

Když je mozek pod tlakem, člověk se musí přenastavit. Začínám dělat jinou činnost, aspoň krátkodobě. Je to recept, který používám dlouho a funguje výborně.

Olgo a když nepracuješ, jak nejraději trávíš svůj volný čas?

Mám ráda sport. I když jsem po něm unavená, tak mi vždycky “dobije baterky” a cítím se dobře. Ráda čtu, nejraději mám detektivky a životopisy. Protože každý lidský život, i ten zdánlivě obyčejný, je unikátní a nedá se vymyslet. A mým velkým koníčkem je také interiérový design.

Co tě k němu přivedlo?

Já mám ráda, když je kolem mě krásně a uspořádaně. Ráda předělávám věci. Třeba je jen natřu, aby vypadaly úplně jinak. Mám ráda detaily, protože na těch záleží. Občas koupím nějakou malou věc a té pak podřídím celý interiér. Ráda komponuji věci dohromady. Při tom se odreagovávám.

OKIN Tě provází již celých 13 let. Co pro Tebe znamená?

Hlavně lidi, protože lidi v OKINu mám ráda. Tým mi sedí a myslím si, že jak v Čechách, tak v zahraničí máme stejné životní hodnoty, takže i přístup lidí je podobný. Jsou zodpovědní, pracovití, upřímní a otevření. Navíc je to firma, která je loajální k zaměstnancům.

Ty sama osobně, jaké lidi si vybíráš do týmu? Co je pro Tebe důležité?

Vybírám si lidi, kteří jsou mi podobní a rádi pracují jako já. Především musí být schopni se naučit něčemu novému. Nebojí se, neodkládají zbytečně úkoly a nevyhýbají se práci. Nestačí jen snaha, ale i schopnosti. Pracovité, zodpovědné a čestné, upřímné a otevřené. Takové si vybírám, protože taková jsem já.

Máš nějaký pracovní či osobní sen, který by sis chtěla splnit v následujících letech?

Jasně. Vím jistě, že bych chtěla mít práci jako teď. Tedy práci, která mě baví. Já jsem realistka a pragmatický člověk. Mám plány a ambice, a je to vždycky zajímavé, kam tě život zavede. Rozhodně se spojuji svoji budoucnost s OKINem: nové výzvy, nové dovednosti. Jsem si jista, že jako společnost budeme dál růst a půjdeme i do dalších zemí.

Máš nějaké životní motto nebo něco, co Tě provází?

Jsem hodně pozitivní člověk. Vím a věřím, že zvládnu všechno. I nesplnitelné úkoly se dají splnit, samozřejmě v rozumné míře. Jsem pozitivně nastavená a hledám možnosti, ne problémy. Když mám problém, tak ho jdu řešit hned a nečekám, až mě dožene. Preferuji řešit věci narovinu. K problémům se stavím čelem a hned. Protože jinak ztrácíme zbytečně čas a může to nakonec poškodit i naši reputaci. Chyby se stát mohou, ostatně jsme jen lidé, ale je třeba si je přiznat a začít je řešit. Věřím, že tento přístup ocení i naši klienti.

Další články

Hokejový fanda, majitel stovek knih a srdcař? To je Lukáš Bajgar

Lukáš zastává pozici Group Compliance Manager pro skupinu OKIN a současně je hlavní kontaktní osobou pro oblast ESG. To je skutečně široký záběr v rámci jedné pozice,...

Moderní facility management je plný technologií

Pokud se dnes řekne výraz moderní facility management, každý si může představit mnoho různých věcí. Někteří si představí i poměrně ne příliš „sexy“ obor, který se stará...

Co spojuje OKIN Facility a European Customer Synergy?

European Customer Synergy (ECS) je sdružení facility management poskytovatelů a evropský leader v oblasti těchto služeb s více než 400 pobočkami ve 41 evropských zemích....