Search
Close this search box.

Noc s robotem

Bylo deset hodin večer a my se nacházeli v téměř prázdné podzemní garáži o rozloze 7 500 metrů čtverečních, patřící k jednomu velkému nákupnímu centru v Praze. Malé noční dobrodružství mohlo začít.

Co ale bylo cílem onoho večera? Přijala jsem pozvání kolegů z OKIN Idea, abych si takříkajíc na vlastní kůži vyzkoušela, jak se s takovým průmyslovým úklidovým robotem pracuje. Jsem personalistkou v OKIN Facility, a právě teď hledáme nové kolegy, kteří budou v rámci úklidu s robotem pracovat. Jedná se totiž o tzv „kolaborativního robota“ (více o cobotizaci se dozvíte v tomto článku), kde stejnou míru důležitosti má jak robot, tak obsluha samotná.

Pokud klient projeví zájem o robotické čištění, může využít tzv. demo testování, aby viděl robota v akci přímo v jeho vlastních prostorech. To byl i náš případ. Úklidový cobot měl před sebou poslední den testování před předávkou klientovi.

Před touto návštěvou jsem si vůbec neuvědomovala, co vše je nutné udělat před samotným nasazením robota do „ostrého“ provozu. Kolegové nejprve musí celý prostor garáže zmapovat včetně překážek. Pokud jsou v garáži místa kam robot například jezdit nemá, je třeba postavit tzv. virtuální zeď. Nebo je také možné v určitých úsecích zvýšit dočasně výkon. Po tomto prvotním nastavení se spustí automatický režim robota, v rámci kterého se sleduje, zda pracuje, jak má a průběžně se ladí jeho chod. Veškeré tyto úkony, včetně samotného úklidu, logicky probíhají v noci, kdy je garáž uzavřená a bez vozidel, takže robot může nerušeně pracovat. S ranním otevřením závory pak čeká na návštěvníky čistý a uklizený prostor.

Testování robota mělo za následek několik bezesných nocí kolegů z OKIN Idea, kteří v jejich průběhu nachodili i 16.000 kroků. To vše jen aby měli jistotu, že robot pracuje správně a je dokonale připraven na předání klientovi. Počet vypitých káv a coca col raději ani nepočítali. ????

Ale pojďme již konečně k samotnému úklidu. Nejprve jsem prověřila pojezdové parametry, rychlosti a otočky v rámci omezeného prostoru. Musela jsem současně neustále sledovat také výšku stropu, protože při svých 183 cm a stání na zadní plošině robota jsem musela dávat velký pozor, abych hlavu nenechala tam, kde být nemá.

Po obkroužení několika okruhů v garáži a vyzkoušení různých programů úklidu bylo třeba robota připravit na noční směnu a řádně ho vyčistit. Za podpory kolegů jsem zacouvala k výlevce do technické místnosti, natáhla si gumové rukavice a pustila se do čištění. Po vypuštění špinavé vody bylo třeba sundat spodní kartáče, vyčistit je, následně opětovně nasadit a současně vypláchnout tzv. sběrný koš. Specifikem robotů, kteří jsou určeni pro úklid garáží je, že musí disponovat funkcí takzvaného předmetání, protože na zemi v garáži se často vyskytují i předměty, které by tam člověk nečekal. Je možné zde narazit na téměř vše od vlhčených ubrousků přes různé druhy gumiček do vlasů až po, a to byl patrně nejkurioznější nález, pánské trenýrky. Takže robot musí být připraven opravdu na vše. Na závěr bylo třeba otřít sensory robota, neboli robotí „oči“. Pak už ho stačilo poslat do nabíjecí stanice, kde se současně doplnil vodou.

Poté jsme z ručního módu přepnuli na automatický a sledovali, jak robot vyjel na svou pravidelnou úklidovou jízdu. Zajímalo mě, jak reaguje na případné nenadálé překážky, takže jsem před něj na poslední chvíli vkročila. Robot okamžitě zareagoval a zastavil se, čímž prošel i zkouškou bezpečnosti provozu.

Při standardním režimu je možné samozřejmě robota vyčistit v běžné pracovní době a robot pak už jen sám čeká na nastavenou hodinu, kdy je garáž prázdná a on se může pustit do práce. Výměnu špinavé vody za čistou si obstará již sám v rámci nočního provozu. Obsluha pak ráno najde čistou garáž a robota, který ovšem právě v tuto chvíli potřebuje lidskou starostlivost a péči. Je to jako se vším – pokud je o robota dobře postaráno, bude dlouhodobě dodávat kvalitní službu.

A kdo se o robota bude starat v následujících dnech, týdnech a měsících? Klientům nabízíme dvě možnosti. Buď dodáme jako součást služby náš vyškolený personál, nebo proškolíme člověka z týmu klienta. A doufám, že i moje angažmá ukázalo, že to opravdu není nic složitého. Interakcí s roboty navíc obsluhující personál získá zajímavé a cenné zkušenosti, které jim přinesou výhodu v profesním rozvoji a zvýší jejich flexibilitu na pracovním trhu.

No a co říct na závěr k samotnému robotu? Tak třeba to, že jde vlastně o dalšího, šikovného zaměstnance, který netrpí absencemi, chodí včas do zaměstnání a vždy odvede kvalitní práci. Jediné, co na oplátku potřebuje, je jen trocha té pravidelné péče ze strany jeho obsluhy.

Říká se, že z každé návštěvy zůstává v každém z nás především konkrétní pocit. Já mohu říct, že dnešní spolupráce s robotem pro mě byla velkým zážitkem. A doufám, že se mi alespoň trochu podařilo zprostředkovat tento zážitek i vám.

Další články

Hokejový fanda, majitel stovek knih a srdcař? To je Lukáš Bajgar

Lukáš zastává pozici Group Compliance Manager pro skupinu OKIN a současně je hlavní kontaktní osobou pro oblast ESG. To je skutečně široký záběr v rámci jedné pozice,...

Moderní facility management je plný technologií

Pokud se dnes řekne výraz moderní facility management, každý si může představit mnoho různých věcí. Někteří si představí i poměrně ne příliš „sexy“ obor, který se stará...

Co spojuje OKIN Facility a European Customer Synergy?

European Customer Synergy (ECS) je sdružení facility management poskytovatelů a evropský leader v oblasti těchto služeb s více než 400 pobočkami ve 41 evropských zemích....