Search
Close this search box.

Flexibilita, vztahy a dynamičnost. To je Cleaning.

Zuzana Kubínová působí na pozici Facility specialisty v oblasti cleaningu již tři roky. Ve Facility oblasti se pohybuje celý svůj pracovní život. Jak sama o sobě říká, s koštětem v ruce se už asi narodila. Pokud bych Zuzku měla vystihnout jedním slovem já, řeknu jednoznačně OPTIMISTA.

Zuzko, jak bys popsala svůj běžný pracovní den?

Facility specialista, to je doslova práce všeho druhu. Staráme se o naše zakázky od začátku do konce, od úklidu po administrativu. Vidíme i do toho, jak si zakázka finančně stojí, musíme si ji pohlídat tak, aby byl klient spokojený a aby byl dobře odvedený úklid. Samozřejmě tato práce zahrnuje i výběr kandidátů ve spolupráci s náborářem, objednávání hygienických pomůcek, měsíční fakturaci.

Kde všude působíš a jak velký máš pod sebou tým? 

Společně s koordinátory Hankou a Lukášem řídíme přibližně devadesát lidí, a to jak našich zaměstnanců, tak od dodavatelů. A kde všude působíme? Jednoduše tam, kde máme zakázky. V tuto chvíli máme na starosti zakázky i v Karlovarském a Libereckém kraji, takže záběr je relativně široký.

Co Tě na práci nejvíc baví? 

Svou práci mám ráda jako celek. Záleží jen na mně, jaký vztah si vybuduji s klientem. Na většinu zakázek jezdím moc ráda, protože s klienty vycházíme velmi dobře. Jsou to takoví, dalo by se říct, až kamarádi. Takže si vycházíme vstříc a funguje to.

Existují i nějaké stinné stránky Tvé role?

Jsou dny, kdy všechno funguje, jak má, a pak naopak dny, kdy je to vážně “jízda” (smích). To pak nevíme, kam dřív skočit. Zrovna minulý týden jsem na jedné z pravidelných ranních schůzek kolegyním říkala, že vše funguje (úklid je zajištěný, klient spokojený), takže stačí opravdu jen klasická provozní kontrola. No, a další týden bylo všechno jinak. Nejdřív nepřišla jedna paní uklízečka, pak druhá, tentokrát na jiné lokalitě…To pak prostě musíme zaskočit za paní uklízečky my a úklid zajistit.

Z praxe víme, jak těžké je dobrou uklízečku najít a ještě těžší je ji udržet. Daří se Ti docílit toho, aby zůstaly? Jak je v týmu motivujete?

Upřímně řečeno, nejlepší motivací jsou peníze. Takže se snažím, aby byly dobře zaplaceny. Ale také, aby měly ze své práce radost. Samozřejmě se musím ohlížet na to, co nám umožňuje zakázka. Musíme dodržet rozpočet. A to je někdy trochu složité. Velkou roli určitě hraje také nadřízený a pracovní kolektiv. Když mají fajn přímého nadřízeného a dobrý tým kolem sebe, je menší důvod odcházet. Máme hodně uklízeček z Ukrajiny, které jsou spokojené a stále se k nám vrací. Například když odjedou na Ukrajinu třeba za rodinou na dva měsíce, tak za sebe seženou náhradu a za ty dva měsíce se k nám zase vrátí. Ale samozřejmě realita je taková, že se nám část základny i tak hodně točí, což vyžaduje hodně aktivní spolupráci s naším interním náborem.

Zuzana Kubínová

Jak moc jsou úklidy náročné? Je nějaká zakázka vyloženým oříškem?

Na každé zakázce je něco fajn a něco jiného už méně. Někde je skvělý klient, se kterým perfektně funguje spolupráce, ale zase je tam třeba těžší úklid v tom, že se děje za provozu, například v nákupních centrech. Třeba teď jsme měli jednu zakázku v bankovním sektoru, kde byly nové pobočky a provádět tam úklid byla jedna radost. Hezky se totiž uklízí nové prostory. A měli jsme tam také moc fajn kolektiv, protože na některých místech jsme opravdu natrefili na dobré lidi. Současně ale zajišťujeme úklid ve výrobních podnicích, kde je to mnohem náročnější. Některý klient zase působí v oblasti, kde jsou zvýšené požadavky na hygienu, takže pak je to hodně náročné.

V jakých časech je největší poptávka po úklidu?

To je různé. Třeba ranní úklidy v bankách, kde uklízečky přijdou třeba o dvacet minut dříve a pak plynule pokračují za provozu. Dále jsou to klasické osmihodinové úklidy, ty jsou vyžadovány například v nákupních centrech či ve výrobních podnicích. Nedávno se nám třeba stalo, že se u jednoho klienta objevila jedna covid-19 pozitivní zaměstnankyně, takže jsme flexibilně vykonávali dezinfekci celého prostoru v noci ze soboty na neděli.

Jak plánujete s koordinátory váš pracovní den?

Den si můžeme naplánovat, jak chceme, ale pak nám úklid na nějaké zakázce vybouchne a rozhodí nám to celý den. Takže si to můžeme stokrát precizně naplánovat a stejně to neklapne. Takovou změnu se přitom často dozvíme třeba až večer předtím, když uklízečka napíše, že nemůže přijít. No, a občas se ji dozvíme až od klienta v den úklidu. Samozřejmě si vždy naplánujeme, co chceme za ten týden stihnout, ale jak říkám, flexibilita je rozhodně důležitá.

A poslední otázka, proč zrovna OKIN FACILITY, Zuzko? Co se Ti tu líbí nejvíc?

I když je náplň práce ve většině facilitek podobná, tak v OKINu jsem našla lepší podmínky a především větší flexibilitu. Nejsem člověk, co by v šest ráno přišel, píchl si a ve dvě odpoledne odešel. To by mě nebavilo.

Další články

Hokejový fanda, majitel stovek knih a srdcař? To je Lukáš Bajgar

Lukáš zastává pozici Group Compliance Manager pro skupinu OKIN a současně je hlavní kontaktní osobou pro oblast ESG. To je skutečně široký záběr v rámci jedné pozice,...

Moderní facility management je plný technologií

Pokud se dnes řekne výraz moderní facility management, každý si může představit mnoho různých věcí. Někteří si představí i poměrně ne příliš „sexy“ obor, který se stará...

Co spojuje OKIN Facility a European Customer Synergy?

European Customer Synergy (ECS) je sdružení facility management poskytovatelů a evropský leader v oblasti těchto služeb s více než 400 pobočkami ve 41 evropských zemích....