Divadlo mi pomáhá s odreagováním

„V roce 1992 to byla určitě odvaha jít do rizika a také dávka zdravé drzosti. Nezbytností a současně také luxusem byl pro nás třeba i obyčejný fax. Komunikace byla náročnější ve srovnání s dneškem. Mobilní telefony nebyly součástí každodenního života.“, říká Jiří Chytrý.

Jirko, jaké byly Vaše začátky ve Facility managementu?

Byla to dlouhá cesta, která začala v roce 1992. V tomto roce jsem se spolu se svým kolegou rozhodl založit firmu, která se specializovala na oblast facility služeb. Tehdy se tomu říkalo správa budov nebo hospodářská správa. Naše firma se nejdříve zaměřovala na úklidové služby, ale časem jsme dokázali zajišťovat i technickou údržbu budov. A portfolio našich služeb se postupně neustále rozrůstalo například o pokládku podlahových krytin, malířské práce a drobné stavební úpravy. Více jsme se také začali soustředit na technickou správu budov.

Co jste v té době považovali za nejdůležitější?

V roce 1992 to byla určitě odvaha jít do rizika a také dávka zdravé drzosti. Nezbytností a současně také luxusem byl pro nás třeba i obyčejný fax. Komunikace byla náročnější ve srovnání s dneškem. Mobilní telefony nebyly součástí každodenního života. Nedovedu si dnes už představit, že bych řídil svůj tým bez mobilního telefonu (smích).

Jaká byla Vaše první velká zakázka?

V roce 2003 jsem se v rámci profesní asociace seznámil s majitelem jedné z tehdy největších úklidových společností na trhu a rozhodl jsem se mu odprodat svůj podíl ve společnosti. Toto rozhodnutí se jevilo jako správné. Mohl jsem totiž zůstat ve firmě, která se v roce 2008 stala součástí nadnárodní FM společnosti. Můj první velký klient byl z oblasti leteckého průmyslu a také síťová zakázka pro klienta z oblasti automotive v rámci ČR a Slovenska. Ve svých čtyřiceti letech jsem se také začal učit anglicky, což všem vřele doporučuju, protože nikdy není pozdě. Díky svým jazykovým znalostem jsem dostal možnost pracovat pro mezinárodní oddělení a to byla hodně zajímavá výzva.

Můžete nám přiblížit, o co konkrétně šlo?

Jednalo se o globální zakázku, v oblasti výroby stavebních hmot. Měli jsem na starosti klienta, u kterého jsme zaváděli integrovaný facility management v pilotním projektu. Tento úkol mě zavedl do Malajsie, kde jsme čelili extrémně vysokým teplotám a 90% vlhkosti vzduchu. I v těchto podmínkách jsme museli používat veškeré OOPP jako helmy, ochranné brýle, vysoké boty a dlouhý rukáv. Jednalo se o pět výrobních závodů, kde pracovalo více jak tisíc zaměstnanců. Na denní bázi jsem spolupracoval s provozním ředitelem místní FM společnosti, takže pro mě bylo jednodušší si s jeho pomocí rychle zvyknout na kulturní rozdíly. Velmi náročné bylo například vyjednávat o cenách se subdodavateli na ostrově dostupném pouze letecky, nebo lodí (což obnášelo 3 hodiny plavby).

Jaký byl návrat domů?

Chvilku jsem si musel zvykat na naše podnebí, ale netrvalo to dlouho. Co si vybavuji nejvíce, bylo to, že mi chyběl ten zážitek z jídla. Po návratu mi všechno připadalo mdlé a bez výrazné chuti.

Jirko na jaké pozici působíte v OKIN Facility?

Řídím tým revizních techniků, kteří působí v rámci České republiky. Tato pozice je náročná hlavně na organizaci práce. V OKINu máme ale otevřený a inovativní přístup, což přináší řadu výhod. Také díky podpoře kolegyň, které mají na starosti administrativní agendu, dokážeme vše zvládat ke spokojenosti klientů. Díky skvělému týmu, který jsem převzal po svém předchůdci (pozn. současný ředitel OKIN Facility pro ČR Zdeněk Kulhánek) jsou dobře nastaveny pracovní postupy. Velmi si také cením toho, že jsem dostal šanci pracovat na této pozici, i když už nejsem žádný mladík.

V čem přesně spočívá ta inovativnost a otevřenost, kterou oceňujete?

Využíváme širokou škálu moderních technologií, včetně IOT nebo naší vlastní aplikace DRIVE. Díky kompletní digitalizaci získáváme přesný přehled o našich zakázkách. Velkou výhodou je, že můžeme přistupovat k „okiňáckým“ systémům z libovolného místa. Když jsem v roce 1992 začínal, měl jsem k dispozici jediný počítač na celou firmu, a to ještě bez internetu.

Jaké jsou Vaše představy ohledně budoucnosti facility managementu a kam se podle Vás bude tato oblast ubírat za několik let?

Jednoznačně je to digitalizace, která zlepšuje přístup k informacím, zvyšuje efektivitu a produktivitu procesů a postupů. Díky digitálním systémům už dnes dokážeme sbírat a analyzovat širokou škálu dat.  Očekávám i možnost využití AI, a to zejména v rutinních činnostech. Každopádně kvalifikovaní a manuálně zruční technici, kteří zajišťují úkony kontrol a údržby na objektech, budou vždy patřit mezi důležité články FM procesů. Lidský faktor určitě zůstane v našem oboru na předním místě.

Jirko, teď bych rád změnil téma. Vím, že máte velký koníček – hrajete v ochotnickém divadle. Jaké je odložit roli manažera a vstoupit do role herce?

Působím v malém divadelním spolku, který si získal oblibu v místě mého bydliště. Divadlo jsem si zamiloval a hrajeme především komedie. Komediální žánr je plný příležitostí pro kreativitu a interakci s publikem. Divadlo mi slouží jako způsob odreagování. Je to také dobrý způsob na procvičení paměti. V současné době vystupuji ve hře Nájemníci pana Swona. Je to komedie o zneužívání sociálních dávek a různých podpor.

Další články

0001ml

OKIN Facility je lídrem v technické správě budov

V našem rozhovoru to tvrdí nový technický ředitel společnosti Michal Lom. OKIN Facility je nadnárodním poskytovatelem datově řízených služeb v oblasti integrovaného facility managementu....
IMG_8313_leo_uvodni2

Bezpečnost práce by měla být stejně samozřejmá jako připoutání v autě, říká Leander Raab

Leander Raab působí v OKIN Facility jako specialista na bezpečnost práce a požární ochranu, kde se zaměřuje na projekty napříč Moravou a Slezskem....
Derrick

Seznamte se s naší stavební divizí a jejím manažerem Derrickem Raynerem

Od března 2024 jsme v OKIN Facility rozšířili naše služby o stavební divizi. Jaké výhody to přináší našim klientům a jak se tato nová část firmy rozvíjí,...